Tarptautinės profesinių sąjungų naujienos: tai, kas aktualu šiandien

2019-08-05

„British Airway“ pilotai rugpjūtį planuoja tęsti streikus. Šimtai tūkstančių „British Airways“ aviakompanijos keleivių, kurie rugpjūtį planuoja keliones gali susidurti su sutrikimais, nes pilotai ir pilotus atstovaujančios profesinės sąjungos pakartotinai užsimena apie streikus, kurie jau ne vieną kartą šioje aviakompanijoje buvo pradėti dėl darbo užmokesčio dydžio. „Balpa“ profesinės sąjungos puslapyje rašoma, kad dviejų savaičių bėgyje turi paaiškėti streiko data. Šiuo metu aviakompanija „British Aisways“ teisminiu keliu bando gauti draudimą pilotams streikuoti.3500

Profesinės sąjungos generalinis sekretorius Brian Strutton teigė, jog balsavime dėl streiko dalyvavo apie 90 procentų profesinės sąjungos narių. Visą tai parodo, kad darbuotojai yra pasiryžę pagerinti savo darbo sąlygas. Profesinės sąjungos lyderis komentuodamas situaciją sakė, jog viso ginčo baigtis yra kompanijos rankose. „Mes suvokiame, kokia žala keleiviams bus padaryta, tačiau derybos dėl atlyginimų kėlimo nevyksta arba yra nukeliamos į kitus mėnesius. Šį kartą tai nusikėlė į vasaros pabaigą“, – komentavo B. Strutton. Profesinė sąjunga taip pat pasamdė nepriklausomus ekspertus, kurie apskaičiavo, jog kompanijai išlaidos būtų daug mažesnės padidinus pilotų darbo užmokestį pagal iškeltus streiko reikalavimus, nei vienos streiko dienos nuostoliai. (Šaltinis: https://www.theguardian.com)

„Nulinių valandų“ darbo laiko sutartis pasirašę darbuotojai gali gauti kompensacijas už atšauktas pamainas. (paaiškinimas – „nulinių valandų“ darbo sutartis sudaroma su darbuotoju, nenurodant jam minimalaus darbo laiko, taip pat darbuotojas gali neatvykti į darbą, kai to reikia darbdaviui. Kitaip tariant sudaroma „lanksti“ darbo vieta laikinam darbuotojui – netikėti paskutinės minutės užsakymai, papildomų darbuotojų poreikis ir pan.). Jungtinės Karalystės vyriausybė konsultuosis dėl priemonių, skirtų apsaugoti neužtikrintas darbo vietas turinčius darbuotojus, vadinamuosius (angl. „Zero-hours workers“). Pagal vyriausybės siūlymus įmonėms taikančios tokių sutarčių praktiką, galėtų būti priverstos kompensuoti darbuotojams valandas už atšauktas pamainas. (Šaltinis: https://www.acas.org.uk)5785

„Ryanair“ dėl „Brexito“ ir „Boeing 737 Max“ krizės atleis šimtus darbuotojų. Didžiausia Europos pigių skrydžių oro linijų bendrovė „Ryanair“ iki kitų metų vasaros turės 1 500 daugiau pilotų ir skrydžio palydovų nei reikia, pareiškė „Ryanair“ vadovas Michaelas O’Leary’is. Pasak jo, toks darbuotojų perteklius susidarys dėl smukusių pajamų ir atidedamų plėtros planų, kuriuos sujaukė užsitęsęs „Boeing737 Max“ skrydžių draudimas.

Vaizdo įrašu kreipdamasis į „Ryanair“ darbuotojus, M. O’Leary’is atskleidė, kad bendrovei jau dabar nereikia apie 500 pilotų ir 400 skrydžio palydovų paslaugų. Be to, iki kitų metų vasaros šis skaičius išaugs dar 600 darbuotojų. „Per artimiausias kelias savaites darysime viską, kad sumažintume atleidimų mastą, tačiau dalies jų išvengti nepavyks“, – sakė M. O’Leary’is.

Ryanair“ jau ne kartą įspėjo, kad oro linijoms dėl „Boeing 737 Max“ krizės gali tekti uždaryti kai kurias bazes Europoje. Nerimas dėl galimo kietojo „Brexito“ ir jo padarinių aviacijai taip pat prisidėjo prie „Ryanair“ planų atleisti dalį darbuotojų.

Anksčiau liepą „Ryanair“ paskelbė mažinsiantis veiklos apimtis dėl sustabdytų „Boeing 737 Max“ pristatymų. Iki kitų metų vasaros „Ryanair“ turėjo sulaukti 58 naujųjų „Maxų“, kuriuose, kaip buvo planuota, ir dirbtų dabar jau nebereikalingi pilotai ir skrydžių palydovai. „Ryanair“ lėktuvų parką sudaro vien tik „Boeing 737“ orlaiviai, kurių skaičius viršija 400. Bendrovė yra užsisakiusi iš viso 135 naujuosius „Boeing 737 Max“.

Po dviejų katastrofų pernai spalį Indonezijoje ir kovo 10 d. Etiopijoje, nusinešusių iš viso 346 žmonių gyvybes, „Boeing 737 Max“ orlaivių skrydžiai yra draudžiami tol, kol bus išaiškintos tikslios tragedijų priežastys. Preliminarūs juodųjų dėžių duomenys parodė, kad Indonezijos „Lion Air“ ir Etiopijos „Ethiopian Airlines“ pilotų valdomų orlaivių katastrofos galėjo būti panašios. (Šaltinis: https://www.theguardian.com)

Investicijos į socialinę gerovę būtinos. Naujoji Europos komisijos sudėtis darbus pradės jau 2019 m. lapkričio 1 d., tačiau susidurs ir su niūria tiesa. Šiandien daugelis žmonių mano, kad pagrindinės socialinės gerovės, kuri, pasak istorikų, subūrė ir apjungė Europą po II pasaulinio karo, garantijos – taika ir gerovė – subliuško, o jauni žmonės nebesitiki gyventi geriau nei gyvena jų tėvai. „Eurobarometer“ duomenimis, 2018 m. beveik 75% europiečių tikėjosi, jog ekonominė padėtis išliks tokia pati arba nežymiai pablogės, tačiau susiejus ekonominės krizės poveikį darbo rinkai, apie 45% mano, jog blogiausia laukia ateityje. Naujai suformuota Europos komisija turės atgauti žmonių pasitikėjimą ir į darbotvarkę įtraukti nuostatus susijusius su investicijomis į socialinės gerovės plitimą, pasitelkiant tinkamą finansavimą.

Į socialinės gerovės kūrimą tradiciškai įtraukiamos priemonės, padedančios žmonėms atlaikyti nežinios ir neaiškumo periodus. Pavyzdžiui, nedarbo išmokos padeda darbuotojams netekus darbo, visą gyvenimą trunkančio švietimo ir mokymosi programos, užtikrinančios jaunų žmonių įsiliejimą į darbo rinką, motinystės ir tėvystės atostogas, tiek moterims, tiek vyrams, siekiant pagerinti šiuolaikinių šeimų profesinio ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą. (Šaltinis: https://www.socialeurope.eu/)

Informacija parengė Lietuvos profesinė sąjunga „Sandrauga“

Kopijuota draudžiama