Tarptautinė konvencija tampa įtampą didinantis ir visuomenę sprogdinantis elementas

    Stambulo konvencija pirmasis dokumentas Lietuvoje sulaukęs tiek diskusijų. Tuometinis Lietuvos užsienio reikalų ministras Linas Linkevičius prisidėjęs prie Europos Tarybos konvencijos dėl smurto prieš moteris ir smurto artimoje aplinkoje prevencijos ir šalinimo pasirašymo,  negalvojo, kad lyties sąvoka taps kontroversija. Gal dėl neaiškaus teksto vertimo, o gal dėl neapgalvoto ir skuboto sprendimo pasirašyti ši konvencija iki šiol Lietuvoje nėra ratifikuota. Tai padaryti bandė 2018m. šalies vadove buvusi Prezidentė Dalia Grybauskaitė, tačiau taip pat nesėkmingai.

   Šiuo dokumentu Europos Sąjungos pasirašiusios šalys įsipareigoja rinkti duomenis, bei imtis veiksmų ir priemonių smurto prevencijai vykdyti. 

  Stambulo konve1._vestuviu_tradicijos._lietuva._autore_-_ruta_rylaitencijoje įtvirtintas diskriminacijos ir bet kokios rūšies smurto, kurio statistiškai daugiausia patiria moterys,  kelio užkirtimas. Dažniausiai moterys patiria fizinį, psichologinį, seksualinį smurtą artimoje aplinkoje ar socialinį, bei ekonominį diskriminavimą. Daugelyje pasaulio šalių moteris dėl savo lyties automatiškai tampa „silpnaja lytimi“ ir yra diskriminuojamos bei fiziškai žalojamos remiantis religinėmis bei socialinėmis smurtautojų pažiūromis.

Konvencijoje išreiškiama lyties sąvoka, sukėlė įvairiausių diskusijų ir prieštaravimų. 

Likusios Europos Sąjungos valstybės (išskyrus Lenkiją ir Estiją) ratifikavusios Stambulo konvenciją, stebi šiuo metu Lietuvoje vyraujančias aršias diskusijas. Šio dokumento 3 straipsnyje minimas socialinės lyties apibrėžimas, sukėlė daug interpretacijų ir abejonių šio dokumento kontekstu. 

Dokumento autoriai, norėdami taikyti šią konvenciją ne tik vienos (moteriškosios) lyties asmenims, tačiau ją taikyti ir vyrams kurie taip pat, nors ir nedideliu procentu, tačiau įeina į smurtą patiriančių asmenų statistiką, pavartojo terminą kuris Lietuvoje iškėlė diskusijas dėl LGBT teisių. 

Stambulo konvencijos 12 straipsnyje 1 dalyje, nurodoma jog šalys įsipareigoja imtis priemonių, kuriomis būtų išnaikinti stereotipiniai moters ir vyro priskiriami vaidmenys. Kitaip sakant įsipareigoja išnaikinti  tradicijas ir nusistovėjusias genderizmo ( biologinė lytis) normas ir toleruoti tik socialinės lyties asmenis. 

Koks  autorių tikrasis tikslas, kad tradicijos, tikėjimas, papročiai būtų išnaikinti ?  Juk iki šios ,,Konvencijos pasirodymo“ daug padaryta ir daug daroma kovojant prieš smurtą, prieš asmenų diskriminaciją. Kodėl skiriamos milžiniškos pajėgos, kad būtų įgyvendintas  esminis autorių tikslas – bet kokia kaina būtų  įtvirtinti socialinės lyties  asmenis . Siekiama, kad jie galėtų  priskirti save bet kuriai lyčiai, nepaisant jų prigimtinės lyties. Tad kas  sugebės Lietuvoje  paaiškinti kokia  pagrindinė šio  Konvencijos reikšmė jau nekalbant apie akivaizdžiai  užmaskuotas  interpretacijas ? Aišku, kad aiškinti ir ,,užaiškinti“  gali tik Konvencijos autoriai. Todėl natūraliai kyla klausimas kaip atsitiko Seimui, ką išsirinko Lietuva  ir kas per jėgos susiformavo mūsų valdžioje, kad svarbiausi klausimai Tautos gyvenime  pasidarė tautiškumo papročių, tikėjimo, tradicijų anuliavimas   vardan tariamų, numanomų smurto, diskriminacijos apraiškų prieš numanomos arba bet kurios kitos lyties asmenis ?

Konvencijos 12 straipsnio 5 dalyje nurodoma, kad kultūra, papročiai, tradicijos bei religija negali būti pateisinama priežastis diskriminacijos bei smurto apraiškoms.  Naivu būtų manyti, kad ši nuostata neprieštarauja nuomonės ir žodžio laisvei. Jeigu kalbant apie katalikiškas šalis, kuriose šeimos sąvoka dažniausiai suprantama kaip vyro ir moters sąjunga. Tad tradicines pažiūras turintys asmenys, tai ne tik senyvo amžiaus žmonės, kurie pragyvenę visą gyvenimą, tradicinių pažiūrų  tikrai nepakeis vien tik  seimui ratifikavus konvenciją. Tačiau socialinės lyties asmeniui, nepatiks, kad pagyvenęs žmogus nesupranta jo noro priskirti save vienai ar kitai lyčiai, ar sukurti šeimą su to paties lyties partneriu. Ir jis turės teisę kreiptis dėl jo diskriminacijos, remdamasis senyvo žmogaus nemielu žvilgsniu ar dviprasmišku sakiniu. Pagal šią konvenciją  nei senjoras nei jaunuolis negalės suknelę su  aukštakulniais  demonstruojančio biologiško vyro pavadinti sinonimu arba nusijuokti, nes bus apkaltintas visu įstatymo griežtumu už diskriminaciją ir smurtą.  Laisvas žmogus, laisvoj Lietuvoj negalės išreikšti savo nuomonės. Jau šiandien ruošiant šį straipsnį vienos didžiausių partijų pirmininkas pasiūlė teisėsaugai sekti kitaminčius diskutuojančius apie Stambulo konvenciją…. 

Kai kurios organizacijos savo deklaruojamus šūkius reiškia itin agresyviai, kviesdamos streikuoti kovo 8 – osios proga.  Nenuostabu, kad tie žmonės jau   yra bausti administracinėmis baudomis ir vėl bando save įprasminti per ,,konfliktą  lygioj vietoj“.  LPS ,,Sandrauga“ mano, kad streikas, kaip būtina priemonė reikalinga tik tada, kai visos priemonės išbandytos ir iškeltų konkrečių, aiškių reikalavimų negalima pasiekti kitu būdu. 

  Daugelis sutiks, kad nemažai  viešoje erdvėje pasireiškiantys žmonės yra labai pikti, kaip „žvėrys“, kurie nemoka ir nenori socialiai ir pagarbiai komunikuoti, nežiūrint kokia pozicija svarstoma.

 LPS „Sandrauga“ pritaria LR Prezidento išsakytai nuomonei: „Šiandien Lietuvoje susiformavo viešoji inkvizicija – žmonės, kurie įsivaizduoja galį maišyti su purvais kitaminčius ir tai daryti kartais šlykščia forma… Jie laiko save nebaudžiamais. Manau, kad su šituo mes neturime taikstytis ir šiandien aš stoju į gerbiamo kunigo Toliato pusę pirmiausia todėl, kad aš stoju į jo kaip žmogaus pusę. O kokią jis atstovauja poziciją – tai yra išvestinis klausimas. Dėl pozicijų mes galime diskutuoti, tačiau darykime tai pagarbiai vienas kitam“, – sakė G. Nausėda

 

Aut: Ieva Dambrauskaitė