Arbatpinigiai: dvi šalys, dvi kryptys

2016-05-07 43784777_0006e261a9_b

Padavėjų arbatpinigiai visuomet buvo kontroversiška tema. Oficialiai Lietuvoje nuo jų turėtų būti mokami 15 proc. pajamų mokesčiai, tačiau realybėje tai daro retas padavėjas. Tad prieš porą savaičių užsimota juos patikėti tvarkyti darbdaviui. Tuo tarpu Didžiojoje Britanijoje inicijuojamas priešingas pasiūlymas –  palikti padavėjų arbatpinigius ramybėje.

Arbatpinigiai yra viena tų temų, apie kurią nuomonę turi visi: vieni piktinasi, kad už paslaugą turi mokėti du kartus, kiti džiaugiasi, kad tai skatina gerą aptarnavimą, treti  ragina mokėti padavėjams normalius atlyginimus, kad arbatpinigių nebereikėtų.

Nuomonės, ką daryti su arbatpinigiais, pastaruoju metu išsiskyrė ir valstybių politikoje. Lietuvoje užregistruotas siūlymas arbatpinigius labiau kontroliuoti pasitelkiant darbdavius, o Didžiojoje Britanijoje – priešingai, draudimas darbdaviams kišti prie jų nagus.

Viename dienraščių šiuo klausimu yra pateikiama labai įdomi darbdavių pozicija. Jie pastebi, kad negaudami arbatpinigių darbuotojai praras dažniausiai vienintelę motyvaciją dirbti padavėjo darbą, nes atlyginimai maži, o kitokių skatinimo priemonių, nei arbatpinigiai nėra taikoma.

Taip pat pabrėžiama, kad regionuose jau jaučiamas jaunų darbuotojų trūkumas, bet į jaunus darbuotojus investuoti ar mokėti daugiau nei minimalų atlyginimą niekas nenori.

Kitaip tariant: „algos nedidinsim, verčiau paverksim, kad jaunimas, begėdis, emigruoja vasarą dirbti ten, kur moka daugiau“.

Tuo tarpu Didžiojoje  Britanijoje kalbama apie tai, kad padavėjus turėtų pasiekti visi arbatpinigiai, tačiau klientams taip pat turi būti aišku, kad palikti padėką – pasirinkimas, o ne būtinybė.

Poreikis registruoti įstatymų pataisas, ribojančias ar net visai atimančias darbdaviams teises disponuoti padavėjų arbatpinigiais, kyla dėl to, kad dalis restoranų yra pripratę pasilikti sau dalį – ar net visus – arbatpinigius, paliktus padavėjams.

Dalis restoranų tinklų net yra įsigudrinę arbatpinigius arba „aptarnavimo mokestį“ įtraukti į klientų sąskaitas privaloma tvarka. Tačiau tokiais atvejais padavėjai ir virtuvės personalas dažniausiai jiems paliekamų padėkų taip ir nebepamato.

Parengė Rūta Geležinė, remiantis BBC, Delfi ir kt. inf.