Naujuoju Policijos veiklos įstatymu siūloma atsikratyti savarankiškų Profesinių sąjungų

2012-08-23

                      2012 m. birželio mėnesį  LR Vidaus reikalų ministro A. Meliano bei Policijos departamento vadovo S. Skvernelio pristatyta ir Seime užregistruota nauja LR Policijos veiklos įstatymo redakcija, kuri vidaus reikalų ministro A. Meliano buvo pristatyta ypač patraukliai įvilkta į numatomų socialinių garantijų pareigūnams, lankstesnės darbo užmokesčio sistemos, skatinimo, lengvesnio policijos reorganizavimo, išsilavinimo įgijimo ir kitas vizijas.

Policijos departamento vadovas S. Skvernelis naująją įstatymo redakciją pristatė ne taip „saldžiai“. Aiškino, jog įstatymas sutvarkys teisinę aplinką, įdiegs darbo užmokesčio sistemą, kuri priklausys nuo pareigūno konkretaus, realaus  darbo, kuri bus lanksti, priklausys nuo darbo rezultato. Pareigūnų atrankos sistema griežtės, nustatyta patikimumo sistema ir galimybė atleisti pareigūną neišlaikius lojalumo testo. Reikalavimai ir sąlygos būsimiems pareigūnams ir dirbantiems pareigūnams labai griežtės.

Generalinio komisaro teigimu, priėmus įstatymą, policijos pareigūnai pajus, kad dirba prestižinį darbą, kad jais rūpinamasi, kad jie atsakingi už policijos  institucijos veiklą ir savo darbo rezultatus.

Perfiltravus naujuoju Policijos veiklos įstatymu siūlomus pakeitimus, tarsi niekam neužkliuvo LR PVĮ 87 straipsnio  1 d. siūloma pataisa „ policijoje  pareigūnų interesams ginti  gali veikti  tik viena profesinė sąjunga“.

Akivaizdu, jog naująja 87 str. 1 d. pataisa siekiama atsikratyti laisvai ir savarankiškai veikiančių nacionalinių profesinių sąjungų, paliekant vieną „patinkančią“, „geltoniausią“ profesinę sąjungą. Kyla klausimas, kuri pareigūnų profsąjunga iš  penkių nacionaliniu mastu veikiančių bus ta vienintele?

Atkreipiame dėmesį, jog 87 str. 1 d. redakcijai prieštarauja Europos teisės komitetas, kuris nurodė, jog siūloma redakcija akivaizdžiai prieštarauja LR Konstitucijos 50 str. 1 d. nuostatai ir susijusiai Konstitucinio teismo praktikai. Be to, komitetas pabrėžė, kad siekimas policijoje turėti tik vieną „šeimininkišką“ profsąjungą prieštarauja Europos Sąjungos Pagrindinių Teisių Chartijos 12 straipsniui. Konstatuotina, kad palikus policijoje veikti tik vieną profesinę sąjungą, bus atimta pareigūnų teisė laisvai stoti į pasirinktas profesines sąjungas ir ginti savo interesus.

Prieš LR Konstitucijoje įtvirtintą teisę laisvai jungtis į profsąjungas „akis užmerkia“ ir LR Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas S. Šedbaras. Buvusiam advokatui atrodo, jog privilegijų suteikimas vienai profesinei sąjungai nevaržys kitų profesinių sąjungų teisės veikti laisvai ir savarankiškai. Kokių paskatų vedamas Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas S. Šedbaras pritaria vienos profesinės sąjungos monopoliui, lieka neaišku.

Akivaizdu, jog patraukliai pristatytas naujasis Policijos veiklos įstatymas iš tiesų slepia pareigūnų atestacijos griežtinimą, darbo rezultatų vertinimo ir užmokesčio skaičiavimo painumą, pareigūnų lojalumo sąvokos abstraktumą ir iš esmės suvaržo pareigūnui LR Konstitucijos 50 str. 1 d. suteikta teise kreiptis gynybos į savarankišką ir nepriklausomą, o ne  darbdavių pasiūlytą „geltonąją“ profsąjungą.

Kviečiame visus policijos pareigūnus aktyviai domėtis siūlomomis Policijos veiklos įstatymo permainomis ir savo nuomonę, pastebėjimus pareikšti elektroniniu paštu [email protected]. Mums svarbi kiekvieno Jūsų nuomonė!

LR Policijos veiklos įstatymo projektas