Netyla kalbos dėl tolimųjų reisų vairuotojų: siūloma dienpinigius mokėti uždirbantiems ne mažiau 1110 eurų

2019-04-17

Seimas ragina vyriausybę pateikti savo siūlymus ir ekspertinę pagalbą sprendžiant tolimųjų reisų vairuotojų socialines ir atlyginimų problemas. Tačiau Susiekimo ministerija teigia, kad dabar svarbiausia užtikrinti, jog iš Lietuvos nedingtų verslai, o po to jau reikėtų spręsti vairuotojų socialines problemas. Seimo Socialinės apsaugos ir darbo komitete buvo svarstomas Europos Parlamente palaimintas Mobilumo paketas ir diskutuota, kaip būtų galima pagerinti Lietuvos vilikikų vairuorojų socialines garantijas.  Seimo narys Algirdas Sysas klausė, ar normalu, kai tolimųjų reisų vairuotojų atlyginimai yra du kartus mažesi nei paprasto vairuotojo. „Šitie žmonės turi mažiausias socialines garantijas, o jų ateitis užkraunama kitiems mokesčių mokėtojams, kadangi jų pensijos bus mažesnės“, – sako A. Sysas399901-917538-1287x836

Jis taip pat pažymi, kad tokia situacija, kai vilikų vairuotojai didžiąją dalį užmokesčio gauna dienpinigiais, jau yra 15 metų ir niekas jos nesprendžia. „Valstietis“ Tomas Tomilinas pabrėžė neneigiantis, kad Mobilumo paketas yra žalingas Lietuvai, tačiau siūlė svarstyti Lietuvos vilkikų vairuotojų socialines garantijas. Konservatorius Robertas Dagys pastebėjo, kad Mobilumo paketas yra diskriminacinio pobūdžio. „Jei įmonės bus pradėtos registruoti kitose šalyse, tai mes nesurinksime mokesčių“, – teigė jis.

Susisiekimo ministerija gina vežėjus

Susiekimo viceministras Ričardas Degutis pabrėžė, kad Lietuva, ruošdamasi dėryboms trialoguose, nekelia nei vieno klausimo, susijusio su socialiniai klausimais. „Mes keliame klausimus, kurie susiję su rinkos ribojimu, kabotažu. Keliame ir klausimus, kurie yra tik netiesiogiai susiję su socialiniais dalykais“, – teigė R. Degutis. Jis taip pat kritikavo ir kitus Mobilumo paketo punktus, pavyzdžiui privalomą kassavaitinį poilsį ne vilkikuose.

„Europoje atlikta studija rodo, kad dabar vietų poilsiui yra tik 7 tūkst. vietų, o kiekvieną dieną Europoje važinėja 400 tūkst. vilkikų“, – pastebi R. Degutis. Vairuotojų grįžimą kas 4 savaites į savo gimtinę R. Degutis taip pat vertina neigiamai. Anot jo, suteikti poilsį reikia, tačiau tai nebūtinai turi būti gimtoji šalis.

„Jei vilkikas registruotas vienoje šalyje, o vairuotojas iš kitos, tai kaip reikės grąžinti vilkiką“, – retoriškai klausė R. degutis bei pridūrė, kad tai niekaip nepadės mažinti anglies dvideginio išmetimo, nors visi kalba apie ekologiją. „Verslas iš Lietuvos gali trauktis. Reikia pasirūpinti, kad būtų darbo vietos, o tik tada reikia rūpintis socialiniais klausimais“, – sako R. Degutis bei pastebi, kad mažesnės įmonės bus priverstos užsidaryti, bankrutuos arba bus priverstos parduoti verslą.

Kukuraitis: dienpinigių vairuotojams išmokama daugiau nei algos

Socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis teigia, kad socialiniai vairuotojų klausimai turi būti keliami. „Dienpinigių yra išmokama trigubai daugiau nei darbo užmokesčio“, – sako L. Kukuraitis. Jis pastebi, kad vairuotojų atlyginimai didėja tik tada, kai auga minimalus mėnesinis užmokestis. „Ministerija palaiko bet kokį susitarimą, kuris būtų naudingas vilkikų vairuotojams, tačiau tas susitarimas labai sunkiai vystosi“, – pastebi L. Kukuraitis.

Seimui žada teikti rezoliuciją

Socialinių reikalų ir darbo komiteto narys T. Tomilinas komiteto susitikime pristatė rezoliuciją, kurioje siūloma nagrinėti vilkikų vairuotojų problemas. T. Tomilinas išskyrė šias rezoliucijoje pateiktas problemas: darbo ir poilsio laiką, poilsių ir atostogų klausimą, atostogų ir šventinių dienų neapmokėjimą, priverstines neapmokamas atostogas, perpus mažinamus dienpinigius, neteisėtus darbo užmokesčio atskaitymus (vadinamieji „bačkos“ ir „sienelės“ mokestis), komandiruočių laiko nederinimą su darbuotojais.

Jis taip pat pabrėžė, kad vairuotojų atlyginimai šiuo metu siekia vos 512 eurų, o tai užkerta kelią gauti paskolą. T. Tomilinas taip pat pridūrė, kad kai kurie vairuotojai netgi gauna socialines išmokas dėl mažo atlyginimo.  Reaguodamas į tai, L. Kukuraitais siūlė, kad būtų priimtas sprendimas leisti mokėti dienpinigius tik tada, jeigu vairuotojų atlyginimas siektų 2 minimalias algas (Lietuvoje šiuo metu minimali alga siekia 555 eurų bruto).

Tuo metu „Linavos“ atstovas Tomas Garuolis tegia, kad prieš skelbiant tokius pakeitimus, privalo būti atliekami paskaičiavimai.  „Dabar kažkas numetė tokį pasiūlymą ant stalo. Mes apie jį šnekame. Rimtos įmonės pasiskaičiuos kaštus ir ar įmanoma išgyventi“, – sako T. Garuolis bei pabrėžia, kad tikėtina, kad įgyvendinus tokį pakeitimą, vežėjai bankrutuotų.  „Įmonės neišliks. 2 MMA yra viskas“, – trumpai atsakė vežėjų atstovas.

„Linava“: neteksime apie pusę vairuotojų

T. Garuolis taip pat pastebi, kad bet kokie drastiški pokyčiai turės neigiamą įtaką konkurencingumui. „Didelės įmonės bus perkeltos į kitas šalis, o mažos užsidarys, – sakė T. Garuolis bei pridūrė, kad didieji vežėjai verslus žada perkelti į Lenkiją bei Vokietiją. – Bankai jau reaguoja, keliamos palūkanos 2–3 kartus, lietuviai skolinasi brangiai. Tam, kad galėtume skolintis pigiai, reikia įmonę registruoti kitose šalyse.“

Reaguodamas į L. Kukuraičio siūlymą dėl naujos vilkikų vairuotojų apmokėjimo tvarkos, T. Garuolis teigė, kad Anot jo, jei dabar turime 44 tūkst. vairuotojus, jų skaičius sumažės per pusę, jei trišalėse derybose bus pritarta Mobilumo paketui. T. Garuolis taip pat pažymi, kad dabar EP yra „stumiamos“ pataisos dėl socialinio koordinavimo, kuriose siūloma, kad mokesčiai būtų mokami toje šalyje, kur yra dirbama.

Europos Parlamentas pritarė mobilumo paketui

Balandžio 4 dieną Europos Parlamentas priėmė daug kritikos sulaukusį mobilumo paketą. Tam, kad jis būtų galutinai patvirtintas, dar reikia Europos Tarybos bei Europos Komisijos pritarimo, kurį bus siekiama gauti trišalėse derybose. Mobilumo pakete priimta daugiau nei 1000 nutarimų, tarp kurių – prievolė kas 4 savaites sugrąžinti vilkiką į registracijos šalį. Kabotažo kroviniams bus taikomas 3 dienų be operacijų apribojimo taisyklė, taip pat bus draudžiamas kassavaitinis poilsis vilkiko kabinoje.

Susisiekimo ministras Rokas Masiulis kritikavo Mobilumo paketą bei teigė, kad jei jis bus priimtas, turės negrįžtamos žalos Lietuvos vežėjams ir valstybės ekonomikai. Anot R. Masiulo, Lietuvos BVP gali netekti iki 6 proc. Tuo metu Lietuvos europarlamentarai teigė, kad bandymas priimti paketą yra Vakarų Europos valstybių kova su konkurencingais Rytų Europos vežėjais.