Posėdis dėl sisteminių pažeidimų transporto sektoriuje

2019-06-11

Birželio 10 d. Seime, Konstitucijos salėje vyko posėdis dėl sisteminių pažeidimų transporto sektoriuje. Posėdyje dalyvavo Lietuvos profesinės sąjungos „Sandrauga“ pirmininkas K. Juknis bei administracijos atstovai, Valstybinės darbo inspekcijos vadovo pavaduotojas D. Čeponas, LR Seimo Socialinių reikalų komiteto pirmininkė R. Šalaševičiūtė, Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė E. Radišauskienė, atstovai iš Finansų ministerijos, Generalinės Prokuratūros prokurorė A. Japertienė, Darbdavių atstovai, Lietuvos vežėjų sąjungos atstovai.62350599_190411381902165_5052288180540145664_n

Posėdžio pradžioje VDI vadovo pavaduotojas D. Čeponas įvardino pagrindinius sisteminius pažeidimus transporto sektoriuje:

  1. Darbuotojai yra nesupažindinami su darbo grafikais, darbo laiko apskaita, kuri labai dažnai neatitinka realybės.
  2. Nėra pateikiami atlyginimų priskaitymų lapeliai, tai sudaro galimybę manipuliuoti išmokamoms sumom, ko pasėkoje darbuotojai negali ginti savo interesus ir apginti savo teises Darbo ginčų komisijoje.
  3. Darbuotojams nepateikiami ir jie nėra supažindinami su komandiruotės įsakymais, tai leidžia piktnaudžiauti neribotai pratęsinėjant komandiruotės laiką ir dienpinigių normų dydžius.
  4. Darbuotojai nesupažindinami su numanomų pažeidimų ar išskaitymų įsakymais bei tvarka, kas apriboja darbuotojams apginti savo teises.
  5. Darbdaviai vykdydami banko pavedimus dažnu atveju pervesdami lėšas į darbuotojo sąskaitą mokėjimo paskirtyje nurodo, kad tai yra avansas, tačiau lėšos būna skirtos darbdavio išlaidoms padengti, t. y. kelių mokesčiai, autodetalės ir t. t.
  6. Viešai skelbiami, net ir Užimtumo tarnybos puslapyje, klaidingai darbdavių darbo skelbimai siūlant nelegalius darbo apmokėjimo būdus.
  7. Darbo migrantai ir komandiruojami darbuotojai nedraudžiami privalomuoju sveikatos draudimu.
  8. Transporto sektoriaus darbuotojai priverstinai „išvaromi“ neapmokamų atostogų, t. y. savo sąskaita.
  9. Darbo ginčo komisijoje darbo bylų metu paviešinti darbdavių daromi pažeidimai nėra perduodami Valstybinei darbo inspekcijai ar kitoms atsakingoms institucijoms, kad būtų vykdoma prevencija užkirsti kelią netinkamai veiklai.

Lietuvos profesinės sąjungos „Sandrauga“ pirmininkas Kęstutis Juknis posėdžio metu komentuodamas šią situaciją teigė, jog derybos tarp dviejų šalių užsitęsė jau per ilgai. Daugelis socialinių partnerių iš kitų profesinių sąjungų jau maždaug 15 metų kalba darbdaviams apie tą patį, kad derybos būtinos. Tačiau, kiek yra žinoma iš kolegų kartais derybų metu buvo sulaukiama patyčių iš darbdavių pusės. Žinoma kalbant dėl konkurencijos mažosios įmonės, palyginus su verslo rykliais neturi lygių galimybių konkuruoti. Smulkiųjų įmonių turime palyginus nedaug, tačiau turime dėti pastangas, kad kažką galima būtų padaryti ne tik derybų metu.

Taip pat vairuotojų socialinė padėtis yra labai žema, remiantis Sodros ir kitų institucijų duomenimis. Vidutinis vairuotojų amžius transporto sektoriuje sumažėjęs. Darbuotojai daugiau serga. Darbdaviams tikriausiai nelabai įdomu žinoti, koks vidutinis amžius jų sektoriuje dirbančiųjų žmonių. Nemaža dalimi prie to prisideda ir Valstybinė darbo inspekcija, neleisdama socialiniams partneriams, t. y. profesinėms sąjungoms, vykdyti ar prisidėti prie „įtartinų“ įmonių tikrinimo ar pakartotinio monitoringo.

Negali sakyti, maždaug nuo 2017 m. darbo inspekcijos darbas suaktyvėjo, tačiau, mūsų manymu, nepakankamai. Lietuvos profesinės sąjungos „Sandrauga“ teisininkai dabar turi beveik trečdaliu daugiau darbo ginčų, nei būdavo prieš kelis metus. Kas antras ginčas ar teismas dėl transportininkų. Ir pagalbos prašo ne vien lietuviai, pasitaiko ir baltarusių ir ukrainiečių. Transporto sektorius čia yra čempionai, žinoma, nuo jų neatsilieka ir statybų sektorius. Nesprendžiant tos problemos ji tik blogės. Žmonės nėra kalti, kad jiems reikia pagalbos vienu ar kitu klausimu: atlyginimas, dienpinigiai.

Jau ne kartą Trišalėje Taryboje esu sakęs, kad susitarimai, kuriuos ketina viena ar kita organizacija susitars, galios tik profesinės sąjungos nariams, kurie sudaro tik mažą dalį transporto sektoriuje dirbančių žmonių. Tačiau tokios situacijos, kai darbe susižalojęs vairuotojas gauna žymiai mažesnes išmokas, verčia nesėdėti vietoje ir imtis atitinkamų priemonių. Prašymas Valstybinei darbo inspekcijai, nebūtinai palei nosį mojuoti su lazda, reikia bendradarbiauti su socialiniais partneriais, reikia atsižvelgti į mūsų nuomonę. Ir jeigu manęs dabar paklaustumėte ar išspręs tuos visus klausimus derybos su „Linava“? Ne, neišspręs. Reikia, kad vyriausybė spręstų šiuos klausimus. Gal ne taip drastiškai, tačiau svarbiausia šio klausimo neapleisti.

LPS „Sandrauga“ informacija