Koronaviruso protrūkis apnuogino transporto sektoriaus bėdas

Juknis.Lukas

Lietuvos profesinės sąjungos „Sandrauga“ pirmininkas Kęstutis Juknis (kairėje) ir teisininkas Lukas Čapas

Prieš keletą dienų Lietuvoje pasklido nerimą keliančios žinios: Kaune užfiksuotas naujas koronaviruso židinys. Pavojinga liga susirgo beveik kelios dešimtys bendrovės „Hegelmann Transporte“ samdomų vairuotojų iš Uzbekijos. Žiniasklaida praneša, kad atvykėliai lankėsi parduotuvėse, turguje, kitose viešose vietose, todėl ne be pagrindo bijoma didesnio užkrato plitimo. Kas kaltas, kad mūsų šalies žmonių sveikatai sukeltas rimtas pavojus?

Lietuvos profesinė sąjunga „Sandrauga“ įsitikinusi, kad didelę dalį atsakomybės už susiklosčiusią situaciją turi prisiimti ne tik aplaidų požiūrį demonstruojanti Vyriausybė, bet ir transporto sektoriuje dirbantys verslininkai, kurių „kiemas“ jau daug metų garsėja netvarka ir niekaip neišsprendžiamomis problemomis.

„Mūsų organizacijai priklauso gausus būrys įvairiose vežėjų įmonėse dirbančių vairuotojų, todėl galiu drąsiai teigti, kad tai viena problematiškiausių ūkio šakų“, – pažymėjo „Sandraugos“ pirmininkas Kęstutis Juknis. Profesinės sąjungos vadovas atskleidė, kad jau daug metų tenka ginti piktybiškai pažeidinėjamas transporto sektoriaus darbuotojų teises.

„Iš tiesų spaudoje pasirodžiusi informacija visiškai nenustebino: turint galvoje, kokiomis sąlygomis tokio tipo bendrovėse dirba žmonės, buvo tik laiko klausimas, kada atsitiks tai, kas atsitiko. Kartais atrodo, kad kai kurių transporto įmonių vadovai su vairuotojais elgiasi kaip su gyvuliais. Iki ES patvirtinto Mobilumo paketo darbuotojai, nelyginant šunys būdose, nakvodavo vilkikų kabinose, neturėdavo kur nusiprausti, išsiskalbti drabužių. O apie tokius dalykus kaip nepilnai išmokami atlyginimai ar dienpinigiai, neteisėtai nuskaitomos lėšos – net neverta kalbėti. Situacija tragiška“, – piktinosi K. Juknis. Šią situaciją žinojo ir Vyriausybė, ir Seimo nariai, tačiau kodėl jie nieko nedarė, tegul sprendžia rinkėjai.

Kritikos transportininkų atžvilgiu nemažai pažėrė ir vairuotojams teismuose atstovaujantis LPS „Sandrauga“ teisininkas Lukas Čapas. Jo teigimu, dauguma problemų kyla dėl elementaraus įstatymų nesilaikymo ir noro pelnytis darbuotojų sąskaita. Dažniausiai teismuose bylinėjamasi su darbuotojų teisių nepaisančiais  darbdaviais, tačiau yra pasitaikę atvejų, kai „Sandraugos“ teisininkui teko konsultuoti vairuotojus, nesulaukusius pagalbos iš nepatikimų transporto srityje veikiančių kitų profesinių sąjungų. Naujasis darbo kodeksas nenumato sankcijų už šiurkščius įstatymų pažeidimus, pavyzdžiui, darbo užmokesčio, dienpinigių nemokėjimo ir pan.

„Masinis vairuotojų užsikrėtimas apnuogino visos sistemos trūkumus. Mes, savo ruožtu, kreipsimės į Valstybės ekstremalių situacijų operacijų vadovą, Sveikatos apsaugos ministrą su siūlymu nustatyti privalomą asmenų, atvykusių iš trečiųjų šalių, ištyrimą dėl koronaviruso infekcijos. Papildomai siūlysim įpareigoti darbdavius užtikrinti tinkamas apgyvendinimo sąlygas atvykusiems darbuotojams ir griežtai bausti pažeidusius nustatytą tvarką“, – dėstė Kęstutis Juknis.