Komandiruojamų darbuotojų apmokėjimas pasiekė lūžio tašką

Apie komandiruojamų darbuotojų apmokėjimo sistemos problemas kalbame ne pirmą ir ne paskutinį kartą. LPS „Sandrauga“ 2021 m. Sausio 06 d. Lietuvos Respublikos Seimui pristatė projektą, kuriuo siūlome papildyti LR Darbo kodekso 146 str. 3 dalimi, kurioje būtų nurodomas komandiruojamų darbuotojų apmokėjimo būdas, tik į darbuotojo nurodytą banko sąskaitą.

LPS „Sandrauga“ Vienareikšmiškai turi didžiausią tolimojo krovinio transporto sektoriuje esančių organizacijų skaičių, todėl pagrinde vairuotojus- ekspeditorius tenka ginti būtent dėl kasos išlaidų orderių tikrumo.

Pastebėdami vis kylančią tendenciją ir kitų komandiruojamų darbuotojų apmokėjime, ėmėmės iniciatyvos įtvirtinti reglamentavimą būtent visų komandiruojamų darbuotojų apmokėjime, neišskiriant nei vieno iš jų. Girtis gal nesatūru, tačiau būtina pažymėti, kad kitos profsąjungos šiuo klausimu nesiėmė jokių veiksmų.

Valstybinė Darbo Inspekcija ( toliau – VDI ), savo veiklos pristatyme pateikė statistikos duomenis, kuriuose atsispingi transporto sektoriaus pranašumas, kalbant apie gautų skundų kiekį. 2020 metais VDI gavo daugiau nei tūkstantį vairuotojų skundų dėl neišmokėto darbo užmokesčio, dienpinigių ir kitų su darbo santykiais susijusių išmokų. Gaila, jo VDI Darbo ginčų komisijos, neturi kompetencijos tirti kasos išlaidų orderių tikrumą, todėl juos visada pripažįsta tikrais net nelygindamos parašo tikrumo.

Asociacijos „LINAVA“ Generalinio sekretoriaus Zenono Buivydo nuomone „Pažeidimai vežėjų sektoriuje yra pavieniai, o ne mąsiški. Dėl šių pavienių atvejų, transporto sektoriaus darbdaviai yra vadinami vergvaldžiais ir kitais neigiamais epitetais. Pavieniais ir neįrodytais atvejais bandoma pažeminti logistikos sektorių, kuris į BVP įneša didžiausią procentą“. Tenka tik apgailestauti dėl tokio aiškinimo.

Iki šiol transporto sektoriuje vyravo žodiniai susitarimai, tad imperatyviųjų teisės normų tikrai trūksta. Pagrindinės transporto sektoriaus problemos yra apmokėjimas už darbą, dienpinigių mažinimas darbdavio iniciatyva, neteisėtos išskaitos dėl žalos, nelegalus darbas.

Nors logistikos įmonėse vairuotojų atlyginimai atrodo gan padorūs. Transporto sektoriaus vadovai, dažnu atveju laviruoja su dienpinigių normomis kurios Lietuvos Respublikoje legaliai gali būti mažinamos darbdavio įsakymu. Vairuotojo – ekspeditoriaus darbo užmokestis susideda iš minimalaus atlyginimo (642 Eur. bruto), koficiento 1,65 ir dienpinigių. Neretai pasitaiko, jog darbdavys prieš atleisdamas darbuotoją, įsakyme nurodo mažinti dienpinigius 50 proc. ir perskaičiavus pagal šią normą, darbuotojas paskutinį mėnesį negauna atlyginimo nes neva jam yra permokėta.

Šiandien,kauke-81748671 kai nuo sausio pradžios LPS „Sandrauga“ pateikė LR darbo kodekso pataisą LR Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetui, kai tiek VDI, tiek Finansų, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos bei Seimo nariai pritarė siūlomai įstatymo pataisai net ir oficialiuose žinių portaluose (BNS, Elta). Užmiršta, kad LR darbo kodekso pataisa, nustatanti, kad darbo užmokestis ir kitos su darbo santykiais susijusios išmokos privalo būti mokamos pavedimu į darbuotojo sąskaitą atsirado ne atskirų seimo narių ar kitų asmenų, bet profsąjungos „Sandrauga“ iniciatyva.

LPS „Sandrauga“ pirmininko Kęstučio Juknio teigimu – „Daug žmonių mėgsta pasigirti ir susigretinti su LPS „Sandrauga“ kolektyvo laimėjimais, bei lengvai pasiekti viešojo ryšio efektą. Tačiau darbuotojams labai svarbu žinoti kas iš tikrųjų dirba, gina, atstovauja, o kas…

Aut: Ieva Dambrauskaitė