ELEKTROMOBILIAI – REALI PERSPEKTYVA

preview-928x522

Vyksta kova tarp elektrinių transporto priemonių priešininkų ir šalininkų. Kuri grupė yra teisi?

Pasaulyje elektromobiliai (EV) tampa vis populiaresni. Rinkos plečiasi, o vairuotojai įsitraukia į jas. Viena didžiausių galimybių išlieka JAV. Tačiau didžioji dalis vairuotojų vis dar nenori keisti savo transporto priemonių su vidaus degimo varikliais.

Nors JAV vairuotojai vangiai renkasi elektromobilius, jų pardavimai apskritai toliau didėja. Per paskutinį 2023 m. ketvirtį, lyginant su praėjusiais metais, elektromobilių pardavimai JAV išaugo 40 proc.. Be to, bendra elektromobilių rinkos dalis JAV išaugo iki 7,6 proc. nuo 5,9 proc. prieš metus. Praėjusiais metais „Mercedes“ elektromobilių pardavimai išaugo 248 %, o „Tesla“ – 38 %.

Tačiau, nepaisant šių skaičių, automobilių gamintojai sumažino pardavimų prognozes ir apribojo elektromobilių gamybą.

Ekspertai teigia, kad nors JAV elektromobilių rinka išgyvena sunkų laikotarpį, ji toli gražu nėra mirusi.

Diskusijose apie elektromobilių perspektyvas JAV  vis garsiau skamba pesimistų balsai. Jie nurodo, kad lėtas diegimas, didelės kainos ir kritinės įkrovimo infrastruktūros trūkumas yra pagrindinės kliūtys, trukdančios plačiai paplisti rinkoje, kurios greitai nebus pašalintos. O žmonės, kurie norėjo šių transporto priemonių jau jas turi.

Pirma, nors įkrovimo infrastruktūros atnaujinimą ir plėtrą skatina tiek viešosios, tiek privačios iniciatyvos, šis procesas vyksta lėtai ir brangiai kainuoja. „Elektrifikavimo problema yra ta, kad tai vyriausybinė ir aplinkosaugos iniciatyva, o ne vartotojų darbotvarkė“, – sako bendrovės „AutoForecast Solutions“, kuri bendradarbiauja su dalių tiekėjais ir automobilių gamintojais, prezidentas ir generalinis direktorius. Dėl to infrastruktūros ateitis lieka nedidelės sprendimų priėmėjų grupės rankose, o tai reiškia, kad vairuotojai yra kažkieno kito laiko juostoje.

Pastaruoju metu daug pesimizmo, susijusio su elektra varomomis transporto priemonėmis, iš dalies lemia ir tai, kad automobilių gamintojai sumažino gamybos planus.

Pirma, JAV prezidento rinkimų metais elektromobiliai greitai tampa politiniu klausimu.

Vajomingo valstijos įstatymų leidėjai taip pat pasiūlė įstatymą, kuriuo būtų visiškai uždrausta parduoti elektromobilius, kad būtų apsaugota iškastinio kuro pramonė. „Iki 2035 m. palaipsniui uždraudus naujų elektromobilių pardavimą Vajominge, bus užtikrintas Vajomingo naftos ir dujų pramonės stabilumas ir padės išsaugoti svarbiausias šalies iškasenas gyvybiškai svarbiems tikslams“, – teigiama teisės akto tekste.

Artimiausiu metu šie veiksniai gali priversti pirkėjus iš naujo apsvarstyti elektromobilio įsigijimą ir vietoj jo rinktis transporto priemonę su vidaus degalų varikliu arba hibridinę transporto priemonę.

Tačiau yra daug optimistų, kurie sako, kad pesimistai yra trumparegiai ir kad elektromobilių rinkai jau dabar sekasi gerai, o ateinančiais metais seksis dar geriau.

Pardavimų apimties požiūriu šie metai buvo geriausi per visą istoriją – beveik 50 proc. metinis augimas. Šis kiekis buvo didesnis nei visas vos prieš dvejus ar trejus metus parduotų elektromobilių skaičius.

McCabe’as teigia, kad ateityje laukia didelis pardavimų apimties ir rinkos dalies augimas, tačiau jis bus tvirtas ir stabilus, o ne sprogstantis, kaip iš pradžių (ir neteisingai) prognozuota. Elektromobiliai vis dar auga, todėl, jo nuomone, vartotojams, investuotojams ir automobilių gamintojams tiesiog reikia iš naujo nustatyti savo lūkesčius.

Automobilių rinka keičiasi labai sparčiai. „Vienas iš dalykų, kurį reikia pripažinti, yra tai, kad JAV automobilių pramonei yra 120 metų, ji yra didelė, lėtai besivystanti. Kasmet parduodama 16 mln. naujų transporto priemonių, o JAV keliais važinėja apie 270 mln. transporto priemonių.

Daugelis žmonių, kurie turi šias transporto priemones, nesiruošia pirkti naujo automobilio, o juolab naujo elektromobilio, vien dėl to, kad rinkoje atsirado kažkas kitokio.

Galiausiai elektromobilių rinkos realybė nėra tokia juoda ir balta. Šioje pramonės šakoje yra daugybė niuansų, o nurodymas į džiuginančius pardavimų skaičius ar tiesioginius iššūkius nepasako visos istorijos. Nors galima sakyti, kad ankstyvosios prognozės ir lūkesčiai buvo pernelyg dideli, o kai kuriais atvejais – visiškai klaidingi. Daugelis ekspertų mano, kad rinka galiausiai suklestės, tik tam prireiks šiek tiek laiko.

Pagal užsienio spaudą parengė Rūta Gelžinė