2025 m. rugpjūčio 21 d. Lietuvos profesinė sąjunga „Sandrauga“ (toliau – LPS „Sandrauga“) gavo Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – LR SADM) Darbo teisės grupės vadovės Vitos Baliukevičienės raštą -atsakymą į mūsų 2025-07-30 pareiškimą „Dėl būtinos darbo ginčų komisijų pertvarkos“.
Su šio atsakymo teiginiais kategoriškai nesutinkame. Esminės problemos, kurias kėlėme pareiškime, yra:
– darbo ginčų komisijų sprendimų „neliečiamumas“,
– skaidrumo ir viešumo stoka,
– „vieno žmogaus teismo“ situacija ir atsakomybės už priimtus sprendimus nebuvimas.
LR SADM atsakymas, apsiribojantis LR Darbo kodekso nuostatų citavimu ir faktinės padėties ignoravimu, vertintinas kaip biurokratinis ir formalus. Mūsų siekis – ne deklaratyvūs paaiškinimai, o realūs pokyčiai, didinantys darbo ginčų komisijų veiklos efektyvumą, skaidrumą, visuomeninę naudą ir sprendimų teisėtumą.
Pagrindinės problemos:
- Sprendimų viešumo ir precedento stokos problema. Šiuo metu nėra jokios bendros, viešai prieinamos sistemos, kurioje būtų galima susipažinti su visais DGK sprendimais ir jų statistika, todėl neįmanoma patikrinti ministerijos teikiamų duomenų, lyginti praktikos, taikyti precedentų.
- Sprendimų apskundimo galimybės nebuvimas. DGK sprendimai, nors turi priverstinio vykdymo galią, nėra laikomi administraciniais sprendimais ir faktiškai nėra peržiūrimi. Tai unikali ir nepagrįsta išimtis Lietuvos teisinėje sistemoje. Tokia padėtis pažeidžia procesinę pusiausvyrą: visų kitų institucijų sprendimai gali būti skundžiami, išskyrus DGK.
- Sprendimų teisėtumo ir pagrįstumo kontrolės nebuvimas. DGK nariai faktiškai neatsako už priimtų sprendimų turinį, nors sprendimai privalomi ir turi teisinę galią. Praktikoje pasitaiko atvejų, kai sprendimai priimami neatsižvelgiant į Darbo inspekcijos tyrimų išvadas ar net įstatymų nuostatas.
- Statistiniai duomenys ir informacijos skaidrumas. Ministerijos pateikta statistika neatspindi realios padėties, nes jos neįmanoma patikrinti.
Pažymėtina, kad LR viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 5 dalis apibrėžia administracinį sprendimą kaip vienkartinę viešojo administravimo subjekto valią dėl teisės taikymo. DGK atitinka šio įstatymo sąvokas, todėl jų sprendimai turėtų būti pripažįstami administraciniais sprendimais, skundžiamais bendrąja tvarka.
Be to, Europos šalių praktika rodo, kad daugelyje valstybių (Italijoje, Estijoje, Latvijoje) darbo ginčų komisijų sprendimai gali būti tiesiogiai skundžiami teismui. Lietuvoje tokios galimybės nėra, todėl DGK nariai, kuriems valstybė moka už darbą, faktiškai gali priimti sprendimus be realios atsakomybės ir be teisinės peržiūros.
Ši situacija prieštarauja teisinės valstybės, teisingumo ir sąžiningumo principams, pažeidžia asmenų teisę į veiksmingą teisinę gynybą.
Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą ir vadovaujantis teisingumo bei sąžiningumo principais, nesikreipiant į Europos Sąjungos institucijas, prašome:
- Sudaryti nepriklausomą kvalifikuotą komisiją LPS „Sandrauga“ 2025-07-30 ir 2025-09-10 pareiškimuose keliamiems klausimams išnagrinėti ir pateikti objektyvias išvadas.
- Įvertinti LR SADM Darbo teisės grupės vadovės Vitos Baliukevičienės veiklą, kompetenciją ir kvalifikaciją bei ištirti galimas biurokratinio elgesio priežastis.
- Nedelsiant parengti teisės aktų pakeitimus, kuriais:
– būtų įtvirtinta visų DGK sprendimų viešinimo tvarka (užtikrinant asmens duomenų apsaugą);
– būtų numatyta galimybė DGK sprendimus apskųsti kaip administracinius aktus;
– būtų įvesta sprendimų teisėtumo ir pagrįstumo priežiūra bei DGK narių procesinė atsakomybė;
– būtų suvienodinta visų institucijų sprendimų apskundimo hierarchija. - Skubiai pateikti rašytinį atsakymą į šį pareiškimą.
LPS „Sandrauga“ tikisi, kad Lietuvos Respublikos Prezidentas, Seimo pirmininkas bei Socialinių reikalų ir darbo komiteto nariai imsis realių veiksmų užtikrinti darbo ginčų komisijų skaidrumą, sprendimų peržiūrą ir visuomenės pasitikėjimą šia institucija.
Pirmininkas Kęstutis Juknis