Transporto įmonėse plinta subtilus sukčiavimo būdas

2015-03-12

Praėjusią savaitę teismas priėmė palankų sprendimą neteisėtai atleistam tolimųjų reisų vairuotojui – ekspeditoriui. Tačiau jį atstovavusios Lietuvos profesinės sąjungos „Sandrauga“ teisininkai net ir iš gerai pasibaigusios istorijos juoktis neskuba, bei perspėja – plinta naujas vairuotojų-ekspeditorių apgaudinėjimo būdas.  Sukčiavimo sistema, persmelkusi transporto įmones, net nereikalauja  lankstesnių darbo kodekso nuostatų, bet šaukte šaukiasi  teisinio darbdavių – aferistų įvertinimo.

Vienoje Vilkaviškio bendrovėje tolimųjų reisų vairuotoju dirbęs Raimundas (vardas pakeistas) pasakoja, kad konfliktas su darbdaviu prasidėjo banaliai – dėl atlyginimo. Tiksliau, Raimundas buvo paslaptingai atleistas po to, kai grįžęs iš reiso ir nesulaukdamas iš darbdavio atsiskaitymo ėmė reikalauti sau priklausančių pinigų. O atleistas Raimundas buvo už pravaikštas, darbdaviui netikėtai nusprendus, kad tolimųjų reisų vairuotojams, ne kadencijos ( reiso) metu, reikia būti ofise nuo 8 iki 17 val.

„Savaime suprantama, kad vairuotojai-ekspeditoriai, vykstantys į Vokietiją, Belgiją, Olandiją ir kitas Europos šalis, dirba visiškai kitokiu grafiku nei biurų darbuotojai. Tačiau Raimundo, kaip ir kitų tos įmonės darbuotojų sutartyse, buvo nurodytas būtent toks darbo laikas, kurį kiekvienas darbuotojas turi praleisti biure – kiekvieną darbo dieną, nuo 8 iki 17 val. Deja, pasitikėdami darbdavio gera valia ir sveiku protu, darbuotojai nekreipė į tai per daug dėmesio. Tačiau tarp Raimundo ir darbdavio iškilus nesutarimui dėl pinigų, būtent šiuo nesutapimu ir buvo pasinaudota susidorojant su darbuotoju“ – aiškino Raimundą atstovaujančios Lietuvos profesinės sąjungos „Sandrauga“ teisininkė Živilė Čeplauskė.

Neteisėtai atleistas Raimundas neteko ne tik pragyvenimo šaltinio, dalies jau uždirbtų pinigų, tačiau susidūrė su rimtomis problemomis ir ieškant naujo darbo. „Vilkaviškis – nedidelis miestelis, tad gandas apie darbuotoją „pravaikštininką“ pasklido greitai. Šis įrašas trukdė ne tik rasti naują darbą, bet kišo koją net darbo biržoje – paaiškėjo, kad už pravaikštas atleistiems darbuotojams bedarbio pašalpa nemokama.

,,Sandrauga“ teisininkams jau ne pirmą kartą tenka ginti narius panašiomis aplinkybėmis. „Mes pastebime, kad panaši situacija jau pasikartojo keletą kartų su skirtingomis, įvairiuose miestuose įsikūrusiomis bendrovėmis. Todėl norėtume perspėti visus vairuotojus atidžiai skaityti savo darbo sutartis. Jeigu jose išdėstyti teiginiai neatitinka realybės, būtina vienokiu ar kitokiu būdu tas formuluotes sukonkretinti, o nepalikti likimo valiai ar aklai  pasitikėti darbdavio gera valia“ – tvirtina LPS „Sandrauga“ pirmininkas Kęstutis Juknis.

„Darbuotojui toks susidūrimas su  akiplėšiška neteisybe kainuoja ne tik daug sveikatos, nervinės įtampos bet ir yra padaroma didelė žala jo ar jos reputacijai, o  „pravaikštininko“ etiketė gali sukelti net labai rimtų finansinių pasekmių“ – pabrėžia profesinės sąjungos specialistė, teisininkė Ž. Čeplauskė. Raimundo atveju šią aplinkybę įvertino ir teismas –  pripažindamas atleidimą neteisėtų, jis taip pat nurodė, kad vairuotojui privalo būti išmokėta kompensacija už patirtą neturtinę žalą.

„Verčiau pasitikslinti ir paderinti iškilusius klausimus iškart, nei nuleidus galvą su viskuo sutikti dabar, o ateityje likti apgautam. Mes nuolat konsultuojame savo narius, padedame jiems išvengti darbdavio paruoštų spąstų, tačiau to turi norėti ir darbuotojas, nelaukdamas, kol šiomis spragomis pasinaudos darbdavys“ – priduria K.Juknis.